/ 17
8214
Prikaza
3
Komentara
SLAVONSKI BROD - Tea Mušicki, 27-godišnja kozmetičarka i farmaceutska tehničarka iz Slavonskog Broda, umjesto pakiranja kufera i odlaska u Njemačku, u kolovozu 2017. godine ohrabrila se na veliki potez – otvaranje prve brodske trgovine zdrave prehrane koju je nazvala Only natural ili „samo prirodno".
Trgovina se nalazi u samom centru grada, u unajmljenom prostoru u kojem Tea provodi radne sate promovirajući zdravu hranu i drugačiji stil života od onog na koji su Slavonci naviknuli.
Motiv za otvaranje trgovine bila je nezaposlenost, ali i frustriranost činjenicom da se većina zdravih proizvoda u Slavonskom Brodu mora naručivati preko interneta. Naravno da to u današnje vrijeme nije toliki problem, ali je postojanje ovakvog prostora u kojem možete izravno komunicirati s nekim tko je kvalificiran, upoznat s problematikom i tko može dati korisne savjete, puno bolje.
Vlastita ušteđevina i poticaji Zavoda za samozapošljavanje bili su vjetar u leđa novoj mladoj poduzetnici.
- Celijakičar koji svakodnevno mora jesti hranu bez glutena i imati općenito prilagođenu prehranu, ne može se zadovoljiti naručivanjem ogromnih količina hrane s interneta jer su prirodne namirnice lako kvarljive i nezgodno ih je skladištiti. Tako da takve osobe sada svaki dan mogu dolaziti u našu trgovinu po svježe i provjerene namirnice. - objašnjava Tea te primjerom pokazuje zašto je Brodu ovakva trgovina bila potrebna.
Biljne ljekarne u gradu postoje već godinama, ali usprkos tomu što dio ponude ove trgovine obuhvaća i takve biljne proizvode, od ljekarni se razlikuje naglašavanjem prehrambenog dijela asortimana. U trgovini se tako mogu pronaći svakodnevne namirnice, a ne samo preparati i proizvodi čiji učinak ide u smjeru prirodne medicine. Na Teinim policama možete pronaći stotinu vrsta čajeva, četrdesetak vrsta začina, zdrave sokove i slatkiše, ali i ulje, brašno, namaze,...
S obzirom na ime trgovine koje obećaje samo prirodne proizvode, Tea posebnu pažnju posvećuje proučavanju deklaracije na proizvodima. Na njezinim su policama proizvodi s eko-certifikatima, a što se bezglutenske hrane tiče, inzistira na dodatnim nalazima, bez obzira na postojeće certifikate ili potvrde distributerskim marki.
- Danas preporučena visina ppm iznosi 20 (op. a. 'parts per million', mjerna jedinica za količinu glutena u hrani), a proizvodi tvrtke s kojom surađujem prema nalazima imaju tu razinu ispod 5 ppm. Klijent uvijek može dobiti te nalaze na uvid kako bi se uvjerio da zaista za svoje novce dobiva robu koju traži i plaća. – iskreno govori Tea.
Poljska, Australija i Španjolska trenutno su zemlje s čijim distributerima u Hrvatskoj mlada vlasnica surađuje, ali cilj joj je potaknuti što više okolnih domaćih proizvođača da joj se jave i s njom ostvare suradnju.
- Svjesna sam da nisam dovoljno velik kupac niti će od postavljanja na moje police slavonski OPG-ovci moći živjeti. Međutim, cilj mi je probuditi ambiciozne ljude naše plodne Slavonije, povezati se s njima kako bismo zajedno lakše uspjeli. Za sada su tu sa slavonskih OPG-ova domaći med, aronija i ulje. Surađujem s OPG-om Ivaniš iz Donjih Andrijevaca, OPG-om Godić iz Slavonskog Broda te OPG-om Janković iz Hrvatske Kostajnice. Deklariranih hrvatskih proizvođača isključivo za bezglutensku hranu nažalost nema, postoje samo distributeri i predstavništva u Hrvatskoj od kojih nabavljam takvu vrstu robe. - govori Tea ukratko o porijeklu robe koju nudi kupcima.
Tijekom razgovora više je puta naglasila kako se ljudi boje pojma zdrave hrane i imaju predrasude da se tu radi isključivo o skupoj hrani novog doba. Zapravo se radi, objašnjava, o hrani koju smo svi mi odavno zaboravili i odbacili. To su pir, heljda, lan… ne radi se ni o kakvom otkriću.
U izradi je trenutno web-shop stranica odnosno internetska trgovina putem koje će Tea zdrave proizvode ponuditi većem tržištu na razini Hrvatske, a možda i šire. Sukladno dostupnim financijskim sredstvima, planira oformiti kozmetički laboratorij, tako da osim prehrane kupcima ponudi kozmetiku vlastite izrade na biljnoj bazi u čemu je već vrlo vješta te ima i formalno obrazovanje na tom području.
- Za ovaj je posao potrebno puno usavršavanja, učenja i rada na sebi. Svom bivšem zagrebačkom poslodavcu, doktorici Sanji Jeleković, mogu dosta toga zahvaliti i od nje sam puno naučila o zdravoj prehrani. Tada mi je to bila nepoznanica, imala sam 18 godina i došla sam iz Slavonije gdje se jede teška i masna hrana. Većinu namirnica koje mi je doktorica servirala nisam poznavala. Tamo sam radila u medicinsko-kozmetičkom salonu čiji su veliki broj klijenata bile pretile osobe kojima smo regulirali prehranu, tako da sam ostvarila i neformalno nutricionističko obrazovanje. Radilo se o spoju medicine sa zdravom prehranom pri čemu je, na primjer, prema krvnim grupama određivana dijeta oboljelim osobama i slično.
Teina savjetnica na Zavodu za zapošljavanje sasvim je slučajno celijakičar, a kako je u vrijeme otvaranja trgovine ugašena brodska Udruga celijakičara, svi su bili oduševljeni idejom otvaranja takve trgovine te su joj pružili veliku potporu. Ipak, onaj najteži dio u cijelosti je morala odraditi sama.
- Priprema za otvorenje oduzela mi je pola godine. Dozvole, prostor, odobrenje poticaja…sve je trajalo dosta dugo. Bilo je tu puno hodanja po ustanovama i informiranja o onome što je dopušteno, a što nije jer se radi o dosta osjetljivom dijelu prehrambene industrije, dijelu gdje o proizvodima koje ljudi konzumiraju doslovno ponekad ovisi njihov život. – ne buni se Tea protiv skupljanja papira jer je, kaže, puno naučila iz svega.
- U ovom je poslu potrebno neprestano raditi na sebi, čitati, pratiti novitete u medicini i svijetu proizvodnje zdrave prehrane. Pretilost je odavno prestala biti stvar estetike, radi se o tome da ljudi mijenjaju cijelu svoju tjelesnu strukturu nezdravim načinom života, postaju društveno nefunkcionalni u svojoj okolini. To je nepotrebno, može se izbjeći normalnom prehranom bez prežderavanja. - upozorava.
Veliki su problem u marketingu dobre prehrane „bumovi" koji nekoliko puta u godini bivaju nametnuti potrošačima preko interneta i medija. U prirodi se ne nalazi nikakav čudotvorni lijek koji će nam pomoći preko noći. Zdrava je prehrana stil života koji nakon određenog vremena rezultira pozitivnim promjenama, ali primjena tih dobrih prirodnih proizvoda mora trajati cijeli život, a ne samo mjesec dana.
Potrošači moraju postati otporniji na podvale, blještavilo i način na koji se nudi navodno zdrava hrana. Trebaju racionalno promisliti koliko bi neki proizvod realno mogao vrijediti, a ne slijepo pratiti savjete s ekrana.
Ljudi ne moraju svaki obrok u danu napraviti sa sastojcima koji su zdravi, ali svatko si može priuštiti barem jedan kuhani, kvalitetni obrok i učinit će time puno za sebe i svoje zdravlje.
Cijene čajeva u Teinoj butigi kreću se od devet do 30 kuna za 50 grama i svi su isključivo rinfuzni. Smatra kako bi svatko puno učinio za sebe kada bi samo jednu šalicu kave zamijenio za šalicu čaja.
Glavni problem kod ponude zdravih namirnica i dalje je neinformiranost ljudi. Mnogi, na primjer, nisu čuli za rižu basmati ili crvenu rižu koja je izvrsna za masnoću u krvi i kolesterol. One jesu skuplje, ali se jedu u umjerenijim količinama.
Isto je s različitim vrstama brašna – heljdino, pirovo, tikvino, kokosovo, laneno, bademovo, konopljino, sezamovo, zelena banana. Ljudi na njih nisu naviknuli, znaju samo za pšenično bijelo brašno, glatko ili oštro, a zapravo je svako od ranije navedenih puno povoljnije za zdravlje.
Takva su brašna odlična za dijabetičare i ljude koji imaju probleme s tlakom, a mogu se koristiti na jednak način kao i brašno na koje smo inače naviknuli. Od pirovog i lanenog brašna mogu se napraviti izvrsni kolačići koji su zdravi i ukusni.
Uz današnje mogućnosti komunikacije, izmjenu iskustava i recepata, zdrava prehrana više ne mora biti "bljutava", ne morate kroz nju eksperimentirati. Toliko je provjerenih i dobrih recepata da je potrebno samo krenuti takvim stilom života.
Potrebna je, dakle, jezgrovita promjena načina razmišljanja i informiranje
- Sve pohvale za otvaranje ovakve trgovine. Zdrava je prehrana sve bitnija s obzirom na suvremeni sjedilački način života. Treba se truditi unositi što zdravije namirnice u organizam jer to poboljšava naš cjelokupni zdravstveni status. Za suprugu i mene ova je trgovina pravo otkriće i mislim da ćemo biti stalni kupci. Najčešće tu kupujemo chia i lanene sjemenke, maslac od kikirikija, pirovo i laneno brašno, začine… zapravo većinu onoga što se nalazi na policama. Pohvaljujemo i odličan med od kestena, domaći proizvod OPG-a Godić. - zadovoljno je izjavio kupac Ivan Holik, kineziolog i česti posjetitelj trgovine zdrave prehrane.
U trgovinu, otkriva nam Tea, dolaze kupci različite dobi, tako da se radi o uistinu šarolikoj strukturi posjetitelja. Mlađi su kupci obično naoružani informacijama i dolaze ciljano po određene proizvode za koje su si zacrtali da će uključiti u svoju prehranu. To su obično ljudi koji žive zdravim stilom života i sretni su jer konačno ne moraju do Zagreba ili Osijeka po svaku sitnicu.
- Stariji kupci dolaze po savjet, malo se pojadaju o svojim zdravstvenim problemima, ja im preporučim neke prirodne sastojke koje bi trebali uvrstiti u prehranu. Od njih nerijetko naučim nešto novo i zanimljivo. Kroz njihove se priče vraćamo u vrijeme bez brze prehrane i u doba kada moderne bolesti poput stresa koje nas izjedaju iznutra nisu bile tako naglašene i česte. - zaključuje Tea i poziva sve Brođanke i Brođane da učine nešto za sebe i promijene način prehrane, a samim time i stil života.
Pohvale T. M. prvo za ideju, a onda i za hrabrost za pokretanje vlastitog biznisa. // Tekst je predug, a ne daje nam ni neke bitne informacije, npr. koliki je početni kapital potreban za ovakav posao, je li i kako... Prikaži sve do njega moguće doći (možda nekakvi Eu fondovi?), kakva je uloga Hzz-a, koliko se ljudi u našoj županiji upuštaju u privatne inicijative i sl. što bi možda potaklo i ostale da pokušaju ili barem razmisle; malo i srednje poduzetništvo je u banani i ovakvih primjera nam kronično nedostaje.