Stručnjaci Instituta za javne financije (IJF) Anto Bajo i Marko Primorac upozoravaju da takve česte promjene regulatornog okvira (uz izmjene propisa u dijelu oporezivanja dohotka) otežavaju dugoročno financijsko planiranje proračuna lokalnih jedinica. Ipak, prijedlog zakona hvale zbog novog modela fiskalnog izravnanja, piše Glas Slavonije.
- U Hrvatskoj je od 2001. formalno uspostavljen sustav fiskalnog izravnanja, ali s upitnim i slabo utvrđenim kriterijima i instrumentima dodjele pomoći iz proračuna i dijeljenja prihoda od poreza na dohodak između države i lokalnih jedinica. Umjesto da se transferi (pomoći) pojedinim lokalnim jedinicama temelje na razlici u fiskalnim kapacitetima ili potrebama, oni su niz godina počivali na kriterijima zemljopisnog karaktera - dodjeljivanju statusa područja posebne državne skrbi (PPDS) ili brdsko-planinskih područja (BPP). Takva je redistribucija financijskih sredstava među lokalnim jedinicama produbljivala fiskalne nejednakosti. Nakon što je, 2010., koncept PPDS-a i BPP-a zamijenjen izračunom indeksa razvijenosti, došlo je do pozitivnih pomaka, jer su kriteriji dodjele pomoći i raspodjele prihoda od poreza postali uglavnom ekonomski. Doduše, još uvijek kriteriji fiskalnog izravnanja nisu počivali na različitim fiskalnim kapacitetima i potrebama lokalnih jedinica, nego na ekonomskim pokazateljima koji su primjenjiviji za provedbu politike ujednačenog gospodarskog razvoja - ističu autori analize, koju je Institut za javne financije objavio u publikaciji "Aktualni osvrt”.
Obuhvat lokalnih jedinica koje su u povlaštenom sustavu financiranja pod različitim lobističkim pritiscima s vremenom se neopravdano širio. Očiti je primjer raspodjela prihoda od poreza na dohodak. Osnovna raspodjela prihoda primjenjivala se tek na 207 od ukupno 556 lokalnih jedinica. Dakle, samo 37 posto lokalnih jedinica nije bilo u statusu preferencijalnog dijeljenja poreza na dohodak.
- S druge strane 349 lokalnih jedinica (63 posto) bilo je u posebnom sustavu financiranja, u kojem se dijeljenje poreza obavljalo po različitim preferencijalnim formulama, ovisno je li lokalna jedinica u PPDS-u, BPP-u, korisnik sredstava EU fondova, je li na otoku, financira li s otočnim lokalnim jedinicama zajednički kapitalni projekt itd. Dodatno, status lokalnih jedinica u PPDS-u i BPP-u nije se godišnje revidirao tako da je bilo moguće da lokalna jedinica zadrži privilegirani položaj desetak godina i unatoč poboljšanju financijske pozicije. Time je epitet "poseban status” doveden do apsurda - ističu Bajo i Primorac.
Prijedlogom novog zakona Vlada nastoji jednostavnije, razumljivije i pravednije definirati sustav raspodjele prihoda od poreza na dohodak, sustav fiskalnog izravnanja lokalnih jedinica te sustav financiranja decentraliziranih funkcija. U novom sustavu raspodjele prihoda svim lokalnim jedinicama osigurava se potencijal za pružanje usporedive razine javnih usluga uz usporedivu razinu poreznog opterećenja. Sada je raspodjela prihoda od poreza na dohodak pojednostavljena. Cijeli prihod od poreza na dohodak prepušta se lokalnim jedinicama, a postoji jedna opća raspodjela, koja će vrijediti za sve lokalne jedinice - udio općine odnosno grada iznosi 60 posto, udio županije 17 posto, udio za decentralizirane funkcije šest posto, a udio za fiskalno izravnanje 17 posto. Iz sredstava prikupljenih iz udjela za fiskalno izravnanje financirat će se novi, predloženi sustav fiskalnog izravnanja.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -