Fotografije proslijeđene medijima(Foto: dm)
Nisu svi ljudi svjesni što im se servira niti je svatko dovoljno informiran i educiran da prepozna kada mu je nešto servirano pod nos. U najmanju ruku - dužni smo barem na to ukazati. A potom neka svatko bira gdje je čovjek i kamo će u kupovinu.
„dm uvjerljivo najpoželjniji poslodavac u Hrvatskoj", „dm je
sedmi put najbolji poslodavac u Hrvatskoj", „dm dvanaesti put među tri najbolja
poslodavca u Hrvatskoj", „Najbolji poslodavci u 2019.: dm, Infinum i COBE" -
samo su neki od naslova koji slave mnogim ženama omiljenu trgovinu za kupovinu
higijenskih potrepština, dodataka hrani, lijekova, proizvoda za njegu i
uljepšavanje kože, šminke,…
Zašto roditelji, škole, učitelji, dopuštaju da se nakon ovakvih 'plemenitih' akcija fotografije djece s 'dm-ovim čekom' šalju medijima i koriste za samohvalu?
Nakon što pročitate takvo što, jedino što možete pomisliti
je kako netko u menadžmentu i marketingu te tvrtke radi iznimno dobar posao.
„Djelatnici dm-a neizostavan su dio uspjeha i imidža tvrtke u Hrvatskoj. Uz
prosječnu neto plaću u prodavaonicama višu od 9.300 kuna, dm svojim
djelatnicima osigurava brojne benefite, mnoštvo prilika za razvoj i
usavršavanje te pozitivno i ugodno radno okruženje." - poručuju iz dm-a u
jednoj od samohvala, dok sloganima poput „Tu sam čovjek - tu kupujem" ovaj
popularni lanac trgovina jasno govori kako im je na prvom mjestu čovjek.
Tko ne bi htio raditi u takvom okruženju, biti pristojno
plaćen za rad i cijenjen od svog poslodavca. No, ipak u nekima proradi crv
sumnje kako je takav pristup poslovanju dio marketinškog trika. Cijela
mašinerija ljudi koja se trudi pokazati kako je dm-u, umjesto do profita,
prvenstveno stalo do sreće djelatnika i kupaca, godinama u to uspijeva uvjeriti
nas koji na blagajnama ostavljamo basnoslovne cifre. I što bi tu bilo krivo?
Društvena osviještenost i briga za djelatnike/kupce, rezultirala je ogromnim
prometom i uspješnim poslovanjem. Quid pro quo! Uspješna strategija koja je
legitimna i očigledno pali, a od nje koristi imaju svi - kapitalist, odnosno,
privatni vlasnik tvrtke, brojni zaposleni i, na kraju lanca - zadovoljni kupci.
No, osim fotografiranja sa svojim donacijama bolnicama,
različitim ustanovama i slično, dm posljednjih godina čini i jednu neoprostivu
pogrešku, a to je besramno korištenje djece u svrhu promocije i reklame. Možda
će neki zamjeriti što njihov altruizam i društvenu angažiranost nazivamo
prozirnom, ali ona u ovom slučaju to uistinu je.
Naime, na adrese različitih redakcija, posljednjih dana stigle
su vijesti o dm-ovoj akciji „Zeleni korak" u kojoj će osnovnoškolci iz cijele
Hrvatske prikupljati stari papir za reciklažu. Marketinška je kampanja
osmišljena do te mjere da su sadržaji poruka bili različiti, ovisno o
županijama, kako bi ciljano bili zanimljivi lokalnim medijima koji će se, nadaju
se, 'uhvatiti' za zanimljivu priču.
I, uistinu - uhvatismo se. Pa smo saznali kako su na dm-ovu
adresu dosad pristigle prijave 17 škola iz Brodsko-posavske županije, među kojima
su i prošlogodišnji pobjednici - Područna škola Ljupina i Osnovna škola
Ljudevit Gaj iz Nove Gradiške. Učenici tih dviju škola lani su zajedno prikupili
i reciklirali više od 21 tone starog papira.
Uistinu velika stvar - kako za prirodu, tako i za učenike
koji su usput osvojili nagradu od deset tisuća kuna. Ona je predviđena i ove
godine za ukupno deset škola pa će cijela priča o Zelenom koraku, dm koštati
sto tisuća kuna.
Ništa tu ne bi bilo sporno da se ne radi o čistom reklamnom
triku u kojemu je dm prošao vrlo jeftino, s obzirom na to da će itekako
profitirati od desetaka objava na lokalnim portalima koji će pratiti priču i
hvaliti se uspjesima klinaca baš iz svoje sredine. No, je li moralno i etično
djecu koja pokušavaju spasiti planet prikupljanjem starog papira, iskoristiti
za promidžbu i komercijalizirati njihova ekološki osviještena nastojanja?
Prikupljanje starog papira i natjecanje u tomu tko će ga
prikupiti više, u slavonskobrodskim školama tradicija je koja je postojala i
prije no što se dm sjetio 'oplemeniti' je svojim prisustvom. I ranije su
pobjedničke škole bivale nagrađene - najčešće zajedničkim izletom ili
putovanjem. No, sve je - čini se - bilo puno čišće, iskrenije, jednostavnije i
bez skrivenih namjera.
Još jedno bitno pitanje koje se nameće je ono o tomu zašto
roditelji, škole, učitelji, dopuštaju da se nakon ovakvih 'plemenitih' akcija
fotografije djece s 'dm-ovim čekom' šalju medijima i koriste za samohvalu.
Ništa bolji nisu ni političari o kojima opetovano pišemo, a koji neprestano u
kampanjama koriste djecu kako bi sebe prikazali brižnima, posvećenima,
nježnima... ljudskima.
Možda nije dobro u svemu tražiti nešto loše ili crno. Možda
dm, u zamjenu za sve benefite koje je akcijom osigurao društvu zaslužuje 'malu'
kompenzaciju'. Možda time više dobivamo no što gubimo. Možda ne bismo trebali
'cjepidlačiti'. No, nisu svi ljudi svjesni što im se servira niti je svatko
dovoljno informiran i educiran da prepozna kada mu je nešto servirano pod nos.
U najmanju ruku - dužni smo barem na to ukazati. A potom neka svatko bira gdje
je čovjek i kamo će u kupovinu.