Gospodarstvo

22.3.2021. u 21:00
Prikaza: 2167
|
Autor: D.Z./SBplus

Uz pomoć Fonda za zaštitu okoliša

Brodska tvrtka svoj vozni park prebacuje na prirodni plin

Slavonski Brod : Brodska tvrtka svoj vozni park prebacuje na prirodni plin(Foto: Brod-plin)

U Vladinom dokumentu je naznačeno kako je stlačeni prirodni plin pogodan kao alternativa naftnim derivatima u cestovnom prometu na kratke i srednje relacije, gdje relativnom niskom cijenom preinake vozila na SPP, jeftinijom nabavnom cijenom vozila i kraćim vremenom potrebnim za punjenje, konkurira električnoj energiji u ovom segmentu tržišta alternativnih goriva u prometu

SLAVONSKI BROD - Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost donio je 4. kolovoza 2020. odluku kojom je trgovačkom društvu Brod-plin d.o.o. iz Slavonskog Broda odobrena subvencija za kupnju energetski učinkovitih vozila i to u iznosu od najviše 336.729,36 kn (bez PDV-a). Brodska tvrtka je kandidirala kupnju šest vozila na stlačeni prirodni plin (SPP; eng. CNG - compressed natural gas). Uvjet je bio da subvencija ne može iznositi više od 40 posto opravdanih troškova kupoprodajne cijene vozila.

U obrazloženju odluke stoji kako je Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost objavio 30. lipnja 2020. javni poziv za sufinanciranje kupnje vozila te da je Brod-plin u cijelosti ispunio uvjete utvrđene aktima Fonda. Također je utvrđeno da se predmetnim projektom Brod-plina ostvaruju uštede energije te osigurava smanjenje emisije štetnih stakleničkih plinova i ostalih štetnih stvari. Fond je navedena sredstva osigurao odlukom o raspodjeli rezultata i načinu korištenja viška prihoda u 2020. godini, a u sklopu programa poticanja energetske učinkovitosti u prometu, točnije kroz subvencije trgovačkim društvima unutar javnog sektora.

- Po javnom pozivu za energetski učinkovita vozila Brod-plin je kandidirao ukupno šest vozila na stlačeni prirodni plin. Natječaj je trajao po principu „najbržeg prsta", ukupno 80 sekundi. Mi smo uspjeli u 16 sekundi poslati svoj zahtjev što je bilo dovoljno za uspješnu prijavu. Natječaj za nabavu vozila na SPP odnosio se samo na pravne osobe, tako da, nažalost, za fizičke osobe nije postojala mogućnost nabavke vozila na prirodni plin. U 2020. godini natječaj je vrijedio 22.000.000,00 kn od čega su značajna sredstva povukla vozila na struju. Dva vozila (VW Caddy 1.4 TGI) smo realizirali u prosincu prošle godine financijskim leasingom kroz javnu nabavu, a upravo je u tijeku nabava dodatna četiri SPP vozila.- za SBplus kazao je Krešimir Marijanović, dipl.ing. iz Brod-plina.

U Slavonskom Brodu se gradi peta CNG punionica u Hrvatskoj 

Brod-plin d.o.o., tvrtka u vlasništvu Grada Slavonskog Broda, je nabavu vozila na prirodni plin započeo 2019. godine tako da je vlastitim sredstvima nabavio tri vozila. Uz kupnju dva vozila na stlačeni prirodni plin u prošloj godini te nabavu još četiri dodatna u ovoj godini, uz vozila na benzin i dizel, njihov vozni park će činiti ukupno 13 automobila, od kojih će devet biti na stlačeni prirodni plin. Trenutno Brod-plin svojih pet SPP vozila, nekoliko sati po automobilu, puni u vlastitoj maloj punionici, a izgradnjom velike punionice u Slavonskom Brodu, u blizini Sjeverne vezne ceste, omogućiti će se puno brže punjenje za SPP vozila. Građevinski radovi na izgradnji pete punionice stlačenog prirodnog plina u Hrvatskoj (nakon dvije u Zagrebu, jedne u Rijeci i Puli), vrijedne oko 4,5 milijuna kuna, su završeni, a u tijeku je ugradnja opreme.

- Predviđeni kapacitet brodske punionice je 325 m3/h plina (cca 230 kg/h). Prosječan spremnik vozila koja mi posjedujemo, automobila VW Up (mali gradski auto) je 11 kg plina, a VW Caddy (gospodarsko vozilo) 26 kg. Brzina punjenja je, zbog visokog tlaka plina na toj poziciji i izlaza od 30 bara, ubrzana na svega 3,5 do 5 minuta za ta naša vozila. Također punjenje autobusa i kamiona ne bi trebalo biti sporije zbog veličine spremnika. Smatramo da će kroz kratko vrijeme rasti broj vozila na SPP i da je opravdano računati na gradski promet i tranzitni promet s autoceste.- kazao je za SBplus Krešimir Marijanović, voditelj projekta izgradnje punionice.

U Brod-plinu računaju kako će, nabavkom još četiri nova vozila (SPP), uštedjeti godišnje oko 15.000 kn (bez PDV-a) zbog prelaska na alternativna goriva, što je oko 30 posto manje nego do sada. Vozila koja su kupljena i koja se planiraju kupiti su renomiranih proizvođača, imaju manju količinu emisije CO2 (do 30 posto) u odnosu na benzinska i dizelska vozila, tj. manje onečišćujućih tvari poput sitne prašine štetne za okoliš i zdravlje. U usporedbi s konvencionalnim dizelskim motorom, emisije dušikovih oksida smanjuju se do 95 posto i oko 50 posto su niže nego kod benzinskih motora. Vozila na stlačeni prirodni plin isto tako ne ispuštaju lebdeće čestice PM10 i PM2,5 koje u značajnom mjeri onečišćuju zrak u Slavonskom Brodu i okolici i povećavaju rizik od respiratornih bolesti. 

Doseg SPP (CNG) vozila i cijena goriva

Svako CNG vozilo ima dva spremnika, jedan za CNG, a drugi za benzin. Doseg vozila ovisi o veličini oba spremnika i u principu je jednak ili veći od dometa automobila na benzinski pogon. Na web stranici cng.si koju je pokrenulo Gospodarsko interesno udruženje za distribuciju prirodnog plina iz Slovenije stoji kako je energetska vrijednost jednog kilograma stlačenog prirodnog plina jednaka: 1,57 litara benzina, 1,39 litara dizel goriva i 1,98 litara autoplina.

Na istoj slovenskoj web stranici stoje podaci kako npr. vozilo VW up može za trošak od 10 eura prijeći 180 km sa benzinom i 351 km sa CNG-om (SPP-om). Također je navedeno kako vozilo Seat Arona može za 10 eura prijeći 161 km sa benzinom, 203 km sa dizelom i 302 km za CNG-om.

Cijena benzina (Eurosuper 95) je danas oko 10,30 kn/l, cijena dizela (Eurodizel) je oko 9,82 kn/l, cijena autoplina (LPG ili UNP) je oko 4,90 kn/l dok je cijena stlačenog prirodnog plina na punionici u Rijeci 9,94 kn/kg (za komercijalnu uporabu), a u punionici u Puli je cijena 6,89 kn/kg (samo za gradski prijevoz). 

Cijena CNG-a u europskim zemljama različita, usporedbe radi, u Sloveniji (5 punionica) je cijena 0,92 eura /kg, u Srbiji (26 punionica) 0,80 eura kg, Poljskoj (23 punionice) 0,87 eura/kg, Portugalu (10 punionica) 0,92 eura/kg, Njemačkoj  1,03 eura/kg (868 punionica) itd.

VW UP 1.0. CNG
Tehničke informacije:
  • Snaga: 50 kW / 66 KS
  • Kapacitet spremnika za prirodni plin: 11 kg
  • Kapacitet spremnika za benzin: 10 l
  • Potrošnja prirodnog plina: 3 kg / 100 km
  • Autonomija na SPP (plin): 380 km
  • Ukupna autonomija(CNG+benzin): 600 km
  • Emisije CO2: 82 g / km
  • Klasa učinkovitosti: A +
Volkswagen Caddy 1.4 TGI
Tehničke informacije:
  • Snaga 81 kW/110 KS
  • Kapacitet spremnika za prirodni plin: 26 kg
  • Kapacitet spremnika za benzin: 13 l
  • Potrošnja prirodnog plina: 4,2 kg / 100 km
  • Autonomija na SPP (plin): 450 km
  • Ukupna autonomija (CNG+benzin): 580 km
  • Emisije CO2: 115 g / km
  • Klasa učinkovitosti: A +

Vlada RH smatra da SPP konkurira el. energiji u segmentu tržišta alternativnih goriva u prometu

Odlukom Vlade Republike Hrvatske 6. travnja 2017. godine donesen je Nacionalni okvir politike za uspostavu infrastrukture i razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu (NN, broj 34/17), kojim se propisuju razne mjere potrebne za ostvarivanje nacionalnih ciljeva u ovom području.

Alternativna goriva definiraju se kao goriva ili izvori energije koji služe, barem djelomično, kao nadomjestak za izvore fosilnih goriva u opskrbi prometa energijom i koji imaju potencijal doprinijeti dekarbonizaciji prometnog sustava te poboljšati okolišnu učinkovitost prometnog sektora, a između ostalog uključuju: električnu energiju, vodik, biogoriva, sintetička i parafinska goriva, prirodni plin (stlačeni – SPP i ukapljeni – UPP) te ukapljeni naftni plin (UNP).

U Nacionalnom okviru navedeno je kako uporabom alternativnih goriva u sektoru prometa očekuju se mnogi pozitivni učinci među kojima su smanjenje emisija CO2 i ostalih štetnih plinova, povećanje prekograničnog prometa građana, stvaranje novih radnih mjesta u proizvodnji i postavljanju infrastrukture za alternativna goriva na području cijele EU, povećanje investicija u materijale i usluge za građenje i održavanje infrastrukture te povećanje razvoja i konkurentnosti europskog gospodarstva.

U Vladinom dokumentu je naznačeno kako je stlačeni prirodni plin pogodan kao alternativa naftnim derivatima u cestovnom prometu na kratke i srednje relacije, gdje relativnom niskom cijenom preinake vozila na SPP, jeftinijom nabavnom cijenom vozila i kraćim vremenom potrebnim za punjenje, konkurira električnoj energiji u ovom segmentu tržišta alternativnih goriva u prometu. Ograničenje predstavlja slaba izgrađenost infrastrukture, a kod osobnih vozila i smanjenje prostora prtljažnika kod velikog broja modela vozila.

Nadalje u istom dokumentu stoji kako je ukapljeni naftni plin (UNP; eng. LPG - liquid petrol gas), tzv. autoplin dostupan kroz brojnu infrastrukturu za punjenje i ima relativno nizak trošak početnog ulaganja u plinsku instalaciju. Značajna razlika u cijeni UNP-a i benzina te relativno kratko razdoblje povrata investicije već je rezultiralo dobrom pokrivenošću kopnenog dijela hrvatskog teritorija punionicama za UNP te prihvaćanjem ovog oblika goriva od strane korisnika. Ograničenje, međutim, predstavlja veća količina emisije od električne energije i prirodnog plina, koja u nekim tvarima (NH3, N2O, CO, CO2) dostiže ili čak i premašuje emisije klasičnih benzinskih i dizelskih goriva.

UStudiji opravdanosti izgradnje punionice stlačenog prirodnog plina u Slavonskom Brodu navedene su, osim ekonomske prednosti izgradnje punionice i uporabe vozila na SPP, neke opće ekološke prednosti kao i prednosti za vlasnike vozila:
Opće ekološke prednosti:
  • SPP je gorivo za vozilo s najmanjom emisijom stakleničkih plinova (CO2, NO, SO, teški metali, mikro čestice, ...), do 30 posto  smanjenje emisije CO2 i do 95 posto smanjenje NO i sumpora, u potpunosti nema emisije mikro čestica (lebdeće čestice PM10 i PM2,5);
  • za SPP vozila, količina emisije je manja za 50 posto od vozila s hidrokarbonskim emisijama;
  • SPP proizvodi značajno manje zagađivača od benzina;
  • Emisija na ispušnoj cijevi motora na benzin proizvodi CO2, koji pridonosi globalnom zatopljenu. Ovo se značajno smanjuje s prirodnim plinom;
  • Smanjenje buke motora za 10 db, tj 50 posto.
Prednosti za vlasnika vozila:
  • Operateri s flotom vozila mogu smanjiti troškove održavanja do 40 posto konverzijom vozila na SPP;
  • Razmak između servisa za vozila na SPP iznosi od 50.000 - 80.000 km;
  • lntervali zamjene ulja u vozilima na SPP su značajno produljeni - ponekad i za 15.000 do 40.000 km dodatno, ovisno kako se vozilo upotrebljava;
  • Prirodni plin nije reaktivan na metal kao benzin, tako da ispušna cijev traje daleko dulje;
  • Smanjenje troška goriva do 50 posto, atraktivno za sva poduzeća i obrtnike, taxi službe, javni prijevoz koji imaju flote vozila koje dnevno ne prelaze više od 400 km;
  • Prirodni plin daje isto kilometara kao benzin u vozilu koje je konvenzirano na prirodni plin;
  • Motor s SPP je superioran u performansama u odnosu na motor na benzin;
  • SPP ima oktanski odnos 130 i ima prosječno nešto veću učinkovitost u odnosu na benzin;
  • SPP je u plinovitom stanju, tako da vozila na SPP imaju bolji start i bolja vozna svojstva, čak i kod toplih i hladnih uvjeta.
Kako Grad Slavonski Brod i Vlada RH mogu poticati korištenje vozila na SPP?
  • Dodjelu koncesije za javni gradski prijevoz uvjetovati nabavkom autobusa na stlačeni prirodni plin;
  • Poticati nabavu SPP vozila za dostavne službe (uključujući i taxi) te nabavu osobnih vozila građana;
  • Omogućiti dio parkirnih površina besplatno za vozila na alternativna goriva ili smanjiti cijenu parkirnu karte za takva vozila;
  • Potaknuti sva gradska komunalna društva i javne ustanove na nabavu vozila na SPP (smećarski kamioni, osobna vozila, transportna vozila...);
  • Sva vozila na alternativni pogon koja se kreću ulicama grada Broda označiti zelenim markicama;
  • Ukinuti državni namet na registraciji (cca 400 kn) za vozila na prirodni plin. Zemlje poput Nizozemske i Švicarske daju subvenciju za vozila na alternativna goriva;
  • Preko Fonda za energetsku učinkovitost omogućiti građanima kupnju uz poticaje osobnih vozila na SPP/CNG (iz razloga što su puno povoljnija u odnosu na električna vozila).





Broj komentara: 0

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava

Komentari članaka objavljuju se u realnom vremenu. SBplus.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani.

Ostali članci u rubrici
SBplus.hr, Slavonski Brod : Radnici na ulicu, pogon na prodaju

'Nitko nije prihvatio ponudu'

Radnici na ulicu, pogon na prodaju

16.11.2021. | 7:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Objavljeno koliko godišnje zaradi predsjednik Uprave Đ.Đ.

Prvi put javnosti poznate informacije

Objavljeno koliko godišnje zaradi predsjednik Uprave Đ.Đ.

12.10.2021. | 21:50
SBplus.hr, Slavonski Brod : Najveće privatno ulaganje dogodit će se upravo u Slav. Brodu

Prodao crpke kako bi uložio u elektranu

Najveće privatno ulaganje dogodit će se upravo u Slav. Brodu

7.10.2021. | 10:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Završena je izgradnja poduzetničkog inkubatora InnoBrod

EU projekt vrijedan 15,5 mil. kn

Završena je izgradnja poduzetničkog inkubatora InnoBrod

4.10.2021. | 20:40
SBplus.hr, Slavonski Brod : Donosimo podatke o TOP 50 brodskih tvrtki u prošloj godini

Po prihodu, dobiti i broju zaposlenih

Donosimo podatke o TOP 50 brodskih tvrtki u prošloj godini

29.9.2021. | 8:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Boxmark otpušta 259 radnika iz pogona u Gornjoj Vrbi

'Odluka je bila teška, ali neophodna'

Boxmark otpušta 259 radnika iz pogona u Gornjoj Vrbi

14.9.2021. | 20:20
SBplus.hr, Slavonski Brod : 'Ubiru velike novce, a mi ne znamo ni komu niti za što idu'

Čitatelj oštro kritizira:

'Ubiru velike novce, a mi ne znamo ni komu niti za što idu'

13.8.2021. | 8:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Ovdje će inovatori moći jeftino unajmiti poslovni prostor

Poduzetnički inkubator InnoBrod

Ovdje će inovatori moći jeftino unajmiti poslovni prostor

27.7.2021. | 21:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Vodovod radi na projektima vrijednim 1,5 milijardi kuna

Donosimo iz registra projekata (6)

Vodovod radi na projektima vrijednim 1,5 milijardi kuna

28.5.2021. | 19:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : U Slavonskom Brodu je izgrađena peta hrvatska CNG punionica

Jedina između Zagreba i Beograda

U Slavonskom Brodu je izgrađena peta hrvatska CNG punionica

20.5.2021. | 19:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Do kraja travnja aktivna četiri zanimljiva natječaja

HZMO i MUP traže djelatnike

Do kraja travnja aktivna četiri zanimljiva natječaja

23.4.2021. | 14:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Donosimo podatke o TOP 50 slavonskobrodskih tvrtki u 2019.

Po prihodu, dobiti i broju zaposlenih

Donosimo podatke o TOP 50 slavonskobrodskih tvrtki u 2019.

26.10.2020. | 21:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Sa sto radnika manje proizvodimo jednak broj vagona mjesečno

Nakon novih odluka Skupštine Grupe:

Sa sto radnika manje proizvodimo jednak broj vagona mjesečno

25.8.2020. | 18:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Pogledajte što planiraju raditi u Rafineriji Brod

'Otpuštanja radnika neće biti'

Pogledajte što planiraju raditi u Rafineriji Brod

19.8.2020. | 20:20
SBplus.hr, Slavonski Brod : Uskoro će ovim cijevima do Rafinerije 'putovati' plin

Plinofikacija pri kraju?

Uskoro će ovim cijevima do Rafinerije 'putovati' plin

21.7.2020. | 12:58
SBplus.hr, Slavonski Brod : Najavili Glavnu skupštinu Društva

O čemu će raspravljati?

Najavili Glavnu skupštinu Društva

16.7.2020. | 18:35
SBplus.hr, Slavonski Brod : U Izvješću otkrili jedina dva moguća scenarija

Kako su poslovali prva tri mjeseca 2020.

U Izvješću otkrili jedina dva moguća scenarija

6.6.2020. | 21:00